www.Bromfiets-Toertochten.nl
Veel gebruikte Handgebaren

Als men als tweede persoon rijdt, dan kan men heel goed langs de voorrijder heen kijken en zo zien wat er voor hem gebeurt.

Rijdt men echter midden in de groep, dan is het onmogelijk om ver vooruit te kunnen kijken.

Het is dan heel handig, dat men gewaarschuwd wordt door handgebaren voor de bijzonderheden die er komen gaan.

 

Zo zijn er een paar, veel gebruikte handgebaren.

Zoals, Fig. 1. 

Men steekt de RECHTER HAND  recht omhoog.

Dit wil zeggen: STERK SNELHEID VERMINDEREN  of  STOPPEN.

Dit teken wordt vooral veel gebruikt als er plotseling voorin geremd moet worden. Door het harmonica effect, zouden de rijders midden in de groep geen tijd/ruimte meer hebben om nog op tijd stil te staan en door deze rechterhand op te steken, krijgt een ieder de tijd om een kopstaart aanrijding te voorkomen.

Door de rechterhand van het stuur te nemen, laat men al het gas los, wat dus ook bij de meeste brommers betekend, dat de gasschuif  dicht gaat.

 

Fig. 2.  Men houdt de linker arm onder een hoek van 90 graden en maakt met de hand een ronddraaiende beweging.

Dit betekend  LET OP, er komt een obstakel.

Dit wordt veel gebruikt als men bv een Brom-fietspad op of af rijdt en daar staan van die PAALTJES in het midden, om te voorkomen dat een auto gebruik zou maken van het fietspad.

Natuurlijk wordt dit handgebaar ook gebruikt bij andere obstakels of hindernissen die we op ons pad tegen kunnen komen. Denk maar eens aan een gat in de weg, veel los liggend grind, een varkensrug of middengeleider op de weg. enz. enz.

 

Fig. 3. 

 

Men houdt de linker arm gestrekt naar achteren en maakt met de hand een soort wapperend gebaar.

Dit wil zoveel zeggen als LET OP, Tegenliggers.

Rijdt men op smalle wegen, of brom-fietspaden, dan wordt dit gebruikt om te waarschuwen dat er tegenliggers aankomen.

Dus rechts houden

 

We zouden bijna een heel belangrijk gebaar vergeten.

Dit gebaar heeft niets met de veiligheid te maken,

maar kweekt wel de goodwill bij overige weggebruikers.

 

Geeft een automobilist, ons vrije doorgang, terwijl hij/zij voorrang heeft,

steek dan eens een duim omhoog, of maak een ander vriendelijk handgebaar.

Dit kan alleen maar in ons voordeel werken als we deze mensen weer eens tegen komen.

 

Deze gebaren zijn niet ALLEEN voor de voorijder, maar mogen door iedereen gebruikt worden. Denk alsjeblieft ook aan de mensen achter je en waarschuw ze voor eventuele gevaren met deze handgebaren.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en we komen tocht het liefst allemaal weer thuis zonder schade of ongelukken?